Botan Doro – een horrorsprookje

Laat je ’s nachts in het bos bang maken door dit Japanse verhaal over liefde na de dood.

In een wereld vol (bos)geesten leidt het Japanse horrorsprookje Botan Dōrō je door een donker woud naar de plek waar geliefden elkaar ’s nachts ontmoeten. Maar niets is wat het lijkt in deze mythe waarin de dood niet het einde is. ‘

Het is de eerste keer dat Botan Doro in Nederland te zien is. Céline Talens heeft Japanse roots, en is een regisseur van rituele toneelstukken. In deze voorstelling liet zij zich uitdagen door het bos, want eigenlijk heeft het bos de hoofdrol. Het ritselen van de bladeren, de ondergaande zon en de krijsende roofvogels dragen allemaal bij aan de spookachtige sfeer die zij neerzet. Opgegroeid nabij de bossen van Oosterbeek weet Talens de taal van het bos te vangen in deze beangstigende poëtische voorstelling.

Botan Dōrō is ’s nachts te zien tijdens het Boslab Theaterfestival, een vrijplaats voor eigenzinnige en jonge professionele theatermakers. Ze presenteren hun werk op het festival en wijken daarbij zowel figuurlijk als letterlijk af van de gebaande (bos)paden. Het festival vond plaats van 30 juli t/m 10 augustus 2019 in én rondom het Amsterdamse Bostheater.

Met: Barry Emond, Flavia Faas, Thijs Bouwman
Regie: Céline Talens
Tekst: Luuk Imhann
Kostuum en decor: Tessel Brühl
Lichtontwerp en techniek: Peer Thielen
Dramatrugie: Vera Morina
Muziek: Raiko

Botan Doro wordt ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst

‘In mijn onderzoek naar mijn Japanse Roots (zie Nagasaka) ben ik op zoek gegaan naar de schimmen en geesten in mijn eigen familiegeschiedenis. Daardoor kwam ik ook terecht bij de Japanse geesten en zocht naar een manier om daarmee een verhaal te vertellen. Botan doro gaat niet over mij of over mijn geschiedenis, maar is eerder een resultaat van een onderzoek binnen een grotere zoektocht.’